Nouă din zece români nu pricep limbajul băncilor, chiar dacă au contractate credite, se arată într-un studiu recent. Acum, ei vor putea înţelege toţi termenii din contracte şi chiar vor învăţa cum să-şi împartă bugetul lunar, printr-un program virtual de educaţie financiară – www.bugetulfamiliei.ro. Site-ul are o secţiune specială „Calculează-ţi bugetul”, care face o balanţă între venituri şi cheltuieli, pentru a-i ajuta pe consumatori să vadă în ce sumă se pot încadra dacă vor să facă un credit.

În cazul în care vor să mai reducă din cheltuielile lunare sau să pună bani la puşculiţă, vor putea calcula ce sumă strâng pe o anumită perioadă de timp. Explicaţiile sunt  scrise într-un limbaj cât mai simplu, după un model american de instrucţie financiară, adaptat la terminologia românească.

Expertul virtual răspunde la întrebări despre finanţe

Cei care au probleme legate de administrarea bugetului sau economiilor, de plata unor impozite sau asigurări, pot cere sfatul unui expert virtual. Acesta răspunde la toate întrebările despre finanţe trimise de consumatori. Site-ul are opt secţiuni, fiecare cu un ghid şi sfaturi utile: buget, strategie de viaţă, economii, credit, asigurări, taxe, pensie şi legislaţie. Există şi un colţ pentru copii, unde sunt postate curiozităţi şi poveşti despre bani.
Campania „Bugetul Familiei” include şi cursuri de recalificare profesională, organizate în parteneriat cu Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM). Profesorii de economie sau cei care predau protecţia consumatorului vor fi instruiţi printr-un program Train for Trainers.

„Împrumută cu cap” – campanie de ocolire a creditelor păguboase

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) se va adresa direct consumatorilor printr-o campanie paralelă de informare, sub sloganul „Împrumută cu cap”. Inspectorii îi vor sfătui pe consumatori cum să aleagă un credit şi ce clauze să urmărească în contracte, pentru a nu fi păcăliţi de bănci.

„Bugetul Familiei” este primul program de educaţie financiară pentru consumatorii români, dezvoltat sub patronajul ANPC, la recomandările Comisiei Europene. El a fost lansat de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor (APC) şi Junior Achievement, în colaborare cu Centrul European al Consumatorilor şi Provident Financial. Ţările UE au elaborat mai multe programe de acest gen, atât pentru copii, cât şi pentru adulţi. Marea Britanie, Germania şi Austria au cele mai multe modele de educaţie financiară.