Multe persoane aleg să renunţe la medicul de familie. Cel mai frecvent motiv pentru care asiguraţii renunţă la medicul pe care îl au în favoarea altuia este legat de schimbarea domiciliului. O altă cauză este necomunicarea prea bună dintre medic şi pacient.

Oricare ar fi motivele, pacienţii trebuie să ştie că îşi pot schimba medicul de familie doar după minimum şase luni de la înscrierea pe lista acestuia.

În general, numeroşi asiguraţi evită să îşi schimbe medicul, din diverse motive:
- s-au obişnuit cu acesta, cabinetul este aproape de casă, le e teamă că nu s-ar putea obişnui cu un alt cadru medical sau alţi membri ai familiei sunt arondaţi aceluiaşi medic.
În ciuda acestor aspecte, este cazul ca unii dintre pacienţi să renunţe la a fi pe lista medicului care:
- le oferă serviciile medicale, medicamentele, materialele sanitare şi dispozitivele medicale în mod discriminatoriu
- nu le efectuează controale profilactice, în condiţiile stabilite prin contractul-cadru;
- nu oferă servicii de îngrijire medicală la domiciliu;
- nu le garantează confidenţialitatea privind datele, în special în ceea ce priveşte diagnosticul şi tratamentul;
- nu le oferă informaţii despre tratamentele medicale.

Aceste precizări fac parte din “Drepturile şi obligaţiile asiguraţilor”.

Există însă şi asiguraţi care, manifestând o totală neîncredere în toate cadrele medicale, îşi schimbă medicii în speranţa că vor găsi ceva mai bun. De asemenea, pacienţii pot să opteze pentru un alt medic doar şi pentru că între cele două părţi nu mai există o relaţie corespunzătoare.

Medicul Rodica Tănăsescu, preşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie, spune că, într-adevăr, există şi situaţii în care pacienţii au dreptate. “Pot exista nepotriviri de caracter între medic şi pacient. Atunci nu se mai înţeleg, relaţia este defectuoasă şi nici una dintre părţile implicate nu este mulţumită. Atunci cea mai bună soluţie este schimbarea medicului”.

Cadrele medicale trebuie să accepte decizia pacientului. Mai mult, conform legii, medicii trebuie să le dea asiguraţilor, la cererea acestora, fişele medicale în original, dar şi să păstreze copii după aceste acte timp de cinci ani.

DEZAVANTAJE
Dacă vă decideţi să faceţi aceste schimbări, trebuie să ştiţi că există şi anumite dezavantaje, afirmă doctorul Rodica Tănăsescu.

“În general, un medic de familie cunoaşte istoricul afecţiunilor pacienţilor pe care îi are, ştie modul în care aceştia au reacţionat la diverse tratamente. Ne cunoaştem de ani buni, le cunoaştem caracteristicile. Sănătatea fiecărui pacient se înscrie într-o grămadă de parametri, sociali, economici, pe care noi ca medici nu îi ignorăm”, mai spune medicul Tănăsescu.

Un alt dezavantaj pe care trebuie să îl ştie pacienţii este cel legat de “fracturile” ce pot apărea în tratamente. Odată plecat la un alt medic, pacientul riscă să nu mai continue tratamentul prescris.

Există şi situaţii în care medicul renunţă la unii pacienţi. “Motivele sunt, şi în aceste cazuri, multiple. Fie asiguratul nu are o atitudine corespunzătoare faţă de cadrele medicale sau faţă de alţi pacienţi. Fie nu răspunde sau refuză să urmeze tratamentele prescrise de către medic. Dacă această decizie este unilaterală şi aparţine medicului, acesta trebuie să facă un referat la casa de asigurări în care să precizeze motivele sale”, precizează medicul Tănăsescu.

CONDIŢII
Pentru schimbarea medicului, este obligatoriu să obţineţi acceptul noului medic la care vă veţi prezenta cu actele necesare înscrierii. De asemenea, va trebui să-i comunicaţi acestuia numele fostului medic. Apoi, nu omiteţi să vă interesaţi dacă noul medic a transmis casei de asigurări şi fostului medic faptul că aţi preluat în evidenţa sa.
Dacă medicul de pe lista căruia doriţi să vă retrageţi refuză acest lucru, puteţi face apel la casa de asigurări de sănătate.

JURNALUL NATIONAL, 2 martie 2010