Unul din zece copii români stau de vorbă cu părinţii doar câteva minute, într-o zi lucrătoare. Prea îngrijoraţi de ziua de mâine, celor mari le scapă printre degete ziua de azi.

Aproape jumătate dintre copii au la dispoziţe cel mult o oră pe zi cu părinţii lor, în timpul săptămânii, arată un studiu Gallup, la care au participat peste o mie de copii de şcoală generală. Mulţi ar avea nevoie de ajutor, la teme, de exemplu, dar nu-i nimeni acasă să li-l dea. Ar vrea să ştie ce să facă să îi pla­că şi pe ei colegii, dar n-are cine să le răspundă, părinţii sunt ocu­paţi. Unii dintre ei sună la “Telefonul Copi­lului”, la 116.111, pentru că se simt singuri sau pentru că au nevoie de ajutor.

“Eu cu cine să rămân? Cu mama sau cu tata?”

“A sunat o dată o fetiţă plângând că nu poate să înveţe, la geografie, judeţele şi reşedinţele de judeţ. O colegă de-a mea a liniştit-o şi a învăţat-o o metodă. După un timp, fetiţa a sunat înapoi să mulţumească pentru că a luat nota zece”, povesteşte Lavinia Mandache, coordonatoarea call centerului “Telefonul Copilului”. O altă fetiţă, în vârstă de şase ani, a sunat ca să spună că părinţii divorţează şi să întrebe cu cine ar trebui ea să rămână: cu mama sau cu tata? “A stat împreună cu mama, după ce aceasta a plecat de acasă şi se hotărâse să rămână cu ea. A cerut apoi să se întâlnească cu tata şi când el a luat-o în braţe a simţit că trebuie să rămână cu el”, spune Lavinia Mandache.

Uneori, copiii sună să se plângă că părinţii nu petrec suficient de mult timp cu ei. Alteori copiii sună pentru a-şi ajuta colegii sau prietenii. “O fetiţă de zece ani a observat că colegul ei de bancă avea vânătăi pe mână, copiii sunt foarte solidari în astfel de situaţii. L-a întrebat ce i s-a întâmplat şi el a recunoscut cu greu că l-au bătut părinţii. Am informat Direcţia de Asistenţă Socială şi de Protecţie a Copilului, care a făcut o anchetă. Îl bătuse mama, care avea mari probleme financiare şi s-a răzbunat pe copil. Problema s-a rezolvat prin consiliere”, povesteşte Lavinia Mandache. Anul acesta, 385 de copii au sunat la call centerul creat pentru ajutorarea lor. Restul de telefoane, până la 1259, au fost date de adulţi, care semnalau cazuri de copii aflaţi în dificultate. În 2009, numărul telefoanelor date de copii la 116.111 a crescut cu 175%, ajungând la 1042.

Nu-i ajută la teme, dar îi iau la cumpărături

Un studiu realizat de Gallup şi co­­mandat de Romtelecom arată cât de sin­guri se simt copiii din România. Cer­cetarea, care relevă că 49% dintre copii au la dispoziţie cel mult o oră pe zi cu părinţii, stă la baza campaniei “Copil, caut timp. De petrecut cu părinţii mei”, iniţiată miercuri.

Campania îşi propune să tragă un semnal de alarmă asupra lipsei de timp şi de comunicare în relaţia dintre părinţi şi copii. Potrivit cercetă­rii, cele mai importante lucruri pe care co­piii ar trebui să le facă împreună cu pă­rinţii ar fi să se joace (49%), să discu­te (39%) şi să facă temele împreună (32%). Însă asta nu se întâmplă întot­deauna, studiul relevând că pe 20% dintre copiii români nu îi ajută nimeni la teme. Î

În schimb, 14% dintre copii spun că merg la cumpărături cu părinţii mai des decât şi-ar dori, iar 13% susţin că se uită mai mult la televizor împreună cu părinţii decât ar vrea. 55% dintre elevii intervievaţi apreciază că aşteptările lor, legate de lucrurile pe care ar trebui să le facă împreună cu părinţii lor, nu sunt îndeplinite. Cele mai importante subiecte pe care copiii doresc să le discute cu părinţii lor sunt şcoala (27%), planurile de viitor (10%) şi problemele sentimentale şi dorinţele (9%). Însă vorbesc rar sau niciodată cu aceştia despre planurile lor (31%), despre sentimente (26%) sau despre problemele lor (16%). În ceea ce priveşte modelele în viaţă, părinţii sunt pe primul loc, cei mici luându-i pe aceş­tia drept exemplu.

“Dar dacă aduni procentele de la celelalte răspunsuri, vezi că aceştia sunt egalaţi de vedete. O treime dintre copii sunt centraţi pe ce văd la televizor, artişti, sportivi. Fetele vor să fie ca Hannah Montana, iar băieţii ca Ronaldo”, spune Alexandru Toth, coordonatorul studiului .
GANDUL