Legea Educaţiei nu aduce posibilitatea şcolarizării acasă. Școlarizarea de acasă este soluţia pentru copiii cu nevoi speciale sau pentru copiii oamenilor de afaceri străini.

 Prin proiectul de lege a Educaţiei, aflat acum în dezbaterea Senatului, şcolarizarea la domiciliu va fi asigurată doar pentru copiii care, din motive medicale sau din cauza unei dizabilităţi, sunt nedeplasabili.

Proiectul precizează că este vorba de o perioadă determinată, fără a fi explicate însă care sunt tipurile de dizabilităţi acceptate pentru această formă de educaţie personalizată. Copiii cu nevoi speciale, fie că este vorba cei cu dizabilităţi din categoriile senzorial, fizico-locomotor, fie mintal-psihic, învaţă prin acest sistem în multe state ale lumii.

Ideea aşteaptă legiferare în Parlament

În România, amendamentul care propune legalizarea educaţiei de acasă are slabe şanse să treacă de votul parlamentarilor. Deputatul PDL Carmen Axenie, susţinătoare a educaţiei de acasă, recunoaşte că propunerea nu va fi inclusă în legea aflată acum în Parlament, ci într-un viitor mai larg. Axenie vrea să organizeze o dezbatere mai largă pentru a găsi cadrul legislativ cel mai bun, alături de specialişti în educaţie şi psihologi.

„Am colegi din mai multe partide care mă susţin, iar în sesiunea actuală mă voi ocupa aplicat de introducerea educaţiei de acasă. Sunt mai multe categorii de copii pentru care ar fi benefică: există familii care preferă asta din motive religioase, pentru copiii cu dizabilităţi, pentru cei care îşi doresc o educaţie mai bună decât cea din sistemul public actual”, spune Axenie.

Meditaţii sau educaţie acasă

Parlamentarul democrat-liberal înaintează un alt argument referitor la costurile ascunse existente în sistemul de educaţie subfinanţat de la noi din ţară. „Trebuie să ne amintim că în acest moment avem forma suplimentară a educaţiei - meditaţiile - pentru care nu se plătesc impozite. Am informaţii că se întâmplă acest lucru şi în mediul rural. Sunt profesori la ţară care speculează situaţia copiilor cu părinţi în străinătate. Profesorii cer bunicilor să îi dea la meditaţii”, afirmă Carmen Axenie.

Expertul în educaţie, Florin Colceag, de la Asociaţia Edu-gate, susţine că „în România, educaţia la domiciliu ar fi utilă copiilor oamenilor de afaceri străini. La noi nu există şcoli de calitate pentru astfel de copii şi cum alternativa educaţiei de acasă nu este legalizată, este posibil ca aceşti investitori, pe care îi aşteptăm cu nerăbdare, mai ales după criză, să se îndrepte spre alte locuri, unde există mai multe posibilităţi educaţionale”.

Educaţia de acasă în alte ţări

În mare parte din cauza distanţelor foarte lungi, în Statele Unite ale Americii, peste două milioane de elevi sunt şcolarizaţi la domiciliu, de către părinţi sau educatori speciali. Potrivit statisticilor publicate de Institutul Naţional al Educaţiei la Domiciliu, elevii americani şcoliţi acasă obţin la examene rezultate cu 15-30% mai bune decât un copil educat în şcolile publice.

În Marea Britanie, peste 50.000 de elevi sunt şcolarizaţi în familie. Australia este campioana sistemului „homeschooling”, mai ales din cauza distanţelor lungi între case şi şcoli, existând numeroase organizaţii care oferă resurse pentru părinţi şi educatori.