71% din elevi ar renunţa mai degrabă la plimbările cu bicicleta, cu rolele sau cu placa, decât la calculator, arată un studiu realizat de ECDL România în 33 de licee din Bucureşti. Tinerii preferă internetul când vine vorba de petrecerea timpului liber, iar întâlnirile cu prietenii se mută în lumea virtuală.

Mihai Ştefănescu este în clasa a XII-a la Liceul „Mihai Viteazu” din Bucureşti şi recunoaşte că este un împătimit al navigatului pe internet. Sâmbăta, ziua în care are cel mai mult timp liber, el stă la calculator chiar şi zece ore.

„În timpul săptămânii stau cam trei-patru ore pe internet, pe Facebook, Messenger sau pe forumuri”, spune Mihai. Elevul ar renunţa mai degrabă la o partidă de fotbal cu băieţii, în favoarea timpului petrecut pe internet. Şi telefonul mobil ocupă un loc important în viaţa lui Mihai. El spune că ar putea să renunţe la amândouă doar dacă ar fi nevoit.

În acelaşi timp, Mihai recunoaşte că petrece mai mult timp discutând cu prietenii pe internet, decât faţă în faţă, iar orele pe care le stă pe internet le depăşesc pe cele petrecute în aer liber.

Colega lui, Andreea Nistor, se arată mai cumpătată când vine vorba de lumea virtuală. Ea spune că nu stă mai mult de două ore la calculator. Andreea spune că foloseşte internetul pentru a căuta informaţii noi, pentru a face proiectele de la şcoală sau pentru a juca şah.

„Nu sunt atât de prinsă cu calculatorul. Totuşi, dacă nu aş avea internet, aş sta cu gândul că nu pot să mai fac anumite lucruri”, spune Andreea care ar renunţa mai uşor la internet decât la telefonul mobil. „Am elevi care stau chiar şi 12 ore pe internet. Copiii ar trebui să folosescă internetul, dar în scopuri practice, şi nu numai să dea copy-paste”, spune o profesoară de la Liceul „Dante Aligheri” din Bucureşti.

Dependenţi de reţele de socializare

Reţelele sociale sunt un alt mediu în care elevii petrec zeci de ore pe zi. „Cred că peste jumătate din clasa mea este dependentă de Facebook”, dezvăluie un alt elev de 15 ani.

Un studiu realizat de ECDL România, în perioada octombrie- noiembrie 2010, în 33 de licee din Bucureşti, arată că 66% din elevi utilizează calculatorul încă de la vârsta de 7 ani, iar peste 95% din aceştia au un computer acasă.

Realizatorii studiului se arată îngrijoraţi de faptul că aproape un sfert din cei 3.500 de elevi chestionaţi au început să dezvolte o relaţie cu PC-ul înainte de a merge la şcoală. Mai mult de jumătate din liceeni susţin că ştiu să utilizeze calculatorul „Bine”, iar peste 30% sunt de părere că o fac „Foarte Bine”.

În ciuda acestui fapt, doar 3% din cei chestonaţi au cunoştinţe de programare, majoritatea utilizând calculatorul pentru internet, chat, muzică, jocuri, filme sau pentru teme.

Deschid calculatorul imediat cum ajung acasă

Preferinţele sunt diferite atunci când vine vorba de utilizarea calculatorului. Un procent mai mare de băieţi preferă jocurile pe computer, în timp ce mult mai multe fete se ajută de calculator pentru realizarea temelor de la şcoală.

Cei mai mulţi tineri petrec peste patru ore pe zi la calculator, în timp ce părinţii lor cred că nu depăşesc ce mult două ore.

Astfel, uşor-uşor, întâlnirile cu prietenii se mută în lumea virtuală. Peste un sfert din elevi au răspuns că preferă că comunice cu prietenii în lumea virtuală, şi nu faţă în faţă. Totuşi cei mai mulţi adolescenţi (73%) preferă în continuare comunicarea directă.

„De obicei vorbesc cu prietenii pe Messenger sau Facebook, unde putem sa facem schimb de poze, ne recomandăm filme sau muzică. În rest mă văd cu ei la şcoală, în cazul colegilor de liceu, sau o dată pe săptămână în weekend”, spune Rodica Cruncescu, elevă în clasa a X-a.

Mai mult, întrebaţi care este primul lucru pe care îl fac când ajung acasă, peste 63% din elevi au raspuns că deschid calculatorul, devansându-i pe cei care deschid televizorul sau preferă să îşi sune prietenii.

Fără bicicletă, dar cu internet

Elevii acordă aproximativ aceeaşi atenţie computerului ca şi telefonului mobil. În schimb ei ar renunţa uşor la plimbările cu bicicleta cu rolele sau cu placa.

„Rolul din ce în ce mai important pe care computerul începe să îl joace în viaţa liceenilor şi timpul sporit pe care aceştia îl acordă, se reflectă şi configuraţia PC-urilor. Faptul că mult peste un sfert dintre ei au deja calculatoare performante ne spune că «prietenul de ultima generaţie» al adolescenţilor se bucură de o atenţie din ce în ce mai ridicată din partea lor”, arată realizatorii studiului.

Studiul „Liceenii şi dependenţa de computer” a fost derulat de ECDL România în 33 de licee din Bucureşti, fiind chestionaţi peste 3.500 de elevi. Obiectivele cercetării au urmărit să reflecte gradul de ataşament pe care îl au tinerii faţă de computerul lor.

“Sâmbăta, când sunt liber, stau şi 10 ore pe calculator. În timpul săptămânii stau cam 3-4 ore pe internet, pe Facebook, Messenger sau pe forumuri. “
Mihai Ştefănescu
elev

“Nu sunt atât de prinsă cu calculatorul. Totuşi, dacă nu aş avea internet, aş sta cu gândul că nu pot să mai fac anumite lucruri. “
Andreea Nistor
elevă

Riscuri pe internet

Tinerii pot fi expuşi mai multor riscuri în timp ce navighează pe internet.

Acestea sunt:

-Hărţuire, ameninţare
-Furt de date personale
-Îndemn la anorexie, sinucidere sau consum de droguri
-Hacking, spam, viruşi
-Utilizarea excesivă a calculatorului
-Cyberbulling, grooming
-Santaj, înşelăciune
-Fraude financiare.

Concurs „Facebook”

Cu ocazia studiului, ECDL România invită elevii să participe la un concurs. Tot ce trebuie să faci e să postezi pe pagina de Facebook a ECDL România o poză cu tine în care să demonstrezi cât de ataşat eşti de calculatorul tău, apoi să-ţi convingi prietenii să te voteze.

Pentru validarea înscrierii la concurs, candidaţii trebuie să trimită un e-mail cu titlul „Concurs Facebook” la adresa marketing@ecdl.org.ro în care vor specifica numele şi prenumele reale, vârsta, ocupaţia şi datele de contact.

ADEVARUL