Pregătitoarea şi clasa întâi sunt adevărate provocări pentru cei mici, însă încurajările părinţilor şi bunăvoinţa dascălilor îi pot ajuta să-şi deschidă apetitul pentru şcoală. Specialiştii vin cu cele mai bune metode de a-i stimula.
Şi-au umplut biroul cu zeci de caiete şi creioane colorate, au petrecut ore în şir căutând penarul perfect şi, când nu-i vede nimeni, fac parada modei prin casă cu ghiozdanul. În ciuda entuziasmului de început, mulţi dintre micuţii care au intrat anul acesta în clasa întâi sau la pregătitoare s-au răzgândit când au dat ochii cu avalanşa de feţe şi obiceiuri noi.
Psihologii spun că nu e un moft, ci teama firească de schimbare, uşor de combătut în timp. “În prima zi de şcoală, o fetiţă s-a întristat numai pentru că am rugat-o să-şi spună numele cu voce tare”, povesteşte o învăţătoare care predă la o şcoală din sectorul 6 al Capitalei.
Ca să-şi apropie “bobocii”, dascălul are o metodă infailibilă: le oferă un tur al clădirii, îi prezintă colegilor mai mari şi, la final, le pune un film în mansardă. “Fac tot ce pot ca să-i destind. Mansarda arată ca un mic muzeu şi mizez pe faptul că măcar asta îi va face să-şi dorească să vină la şcoală”, explică învăţătoarea “leacul” elevilor de-o şchioapă. Împrietenirea cu spaţiul aparent copleşitor al instituţiei de învăţământ este singura metodă de a pune capăt micilor drame din primele zile de şcoală. “Mersul la şcoală este traumatizant, iar copiii au nevoie de timp ca să se adapteaze în cadrul acestei noi etape. În mod normal, după prima lună, ar trebui să se simtă în elementul lor, să povestească despre întâmplările de peste zi“, spune psihoterapeutul Cristina Călărăşanu.

Şcoala începe acasă

“Bobocii” care dau dovadă de un comportament exemplar în sala de clasă sunt cei ai căror părinţi îi pregătesc de acasă pentru viaţa de şcolar.

Ca să-şi dorească cu ardoare revenirea la clasă, “bobocii” trebuie familiarizaţi cu regulile simple ale şcolarilor precum a cere permisiunea înainte de a vorbi sau de a se ridica pentru a merge la baie.