Fundatia “PARINTI PENTRU COPII” si Alianta T.A.T.A. solicita domnului Remus Pricopie, ministrul educatiei nationale, sa publice de urgenta pe pagina www.manuale.edu.ro continutul TUTUROR manualelor de clasele I si a II-a, care au participat la licitatia ministeriala, pentru a asigura macar in ceasul al 24-lea MINIMA TRANSPARENTA a unui proces atat de important pentru procesul de educatie.

Cele doua organizatii parentale doresc sa verifice daca manualele selectate indeplinesc si criteriile recomandate MEN de catre CNCD prin Hotararea nr. 178 din 20 iunie 2012, pe care ministerul de resort s-a angajat sa le aiba in vedere la elaborarea noilor manuale scolare. Solutionand petitia formulata de T.A.T.A. inca din 2011 prin care se reclamana existenta unui continut profund discriminatoriu al abecedarelor avizate de MEN, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii confirma o realitate unica pe plan european, dupa cum urmeaza:

Consideram ca abecedarele in forma lor actuala contin si propaga o reprezentare profund dezechilibrata a rolurilor de gen in societatea contemporana si nu asigura promovarea egalitatii de gen, in detrimentul ambelor categorii”.

De altfel, luni, 4 august anul curent, Ministerul Educaţiei Naţionale a comunicat ofertanţilor rezultatele finale ale evaluării ofertelor de proiecte de manuale şcolare pentru clasele I şi a II-a. Tot MEN promitea ca “manualele câştigătoare vor fi încărcate pe platforma www.manuale.edu.ro la 10 zile de la comunicarea rezultatelor procedurii”, ca toate “cadrele didactice vor putea accesa platforma şi vor selecta acele manualele pe care doresc să le utilizeze în fiecare şcoală”, ca in premiera “comenzile vor fi realizate online de către unităţile de învăţământ pentru noile manuale, începând cu data de 15 august”. (COMUNICAT MEN)

In conditile in care exista deja o contestare publica a rezultatelor licitatiei formulate de catre Federatia Editorilor din Romania (FER), iar Ministerul Educatiei nu a avut pana in prezent nici o reactie coerenta si convingatoare, organizatiile parentale semnatare doresc sa vada atat proiectele declarate castigatoare cat si pe cele care au fost respinse de evaluatori.

Totodata, parintii solicita ministrului educatiei sa faca publica lista evaluatorilor si calificarile acestora, pentru a fi clar pentru toata lumea daca evaluarea a fost facuta superficial sau neavizat.

Organizatiile de parinti constata o data in plus lipsa de transparenta si de dialog social a conducerii Ministerului Educatiei, care prefera sa puna in fata faptului implinit pe toti cei afectati de deciziile sale si sa-i trateze cu dispret si cu aroganta din pacate pe elevi si pe familiile acestora, considerandu-i nedemni a-si exprima un punct de vedere cu privire la proiecte si la decizii fundamentale precum elaborarea si avizarea noilor manuale scolare.

MEN promisese parintilor inca din 2011 ca-i va implica in modernizarea curriculara a invatamantului preuniversitar, afirmand sustinerea egalitatii si a complementaritatii parentale in universul elevului. Anexam raspunsul integral al ministrului educatiei comunicat Aliantei T.A.T.A., care continea si urmatoarul fragment:

“Precizam ca Ministerul Educatiei sustine egalitatea si rolul complementar al parintilor in cresterea si educarea elevului. (…) De asemenea, precizam ca prin noua Lege a Educatiei Nationale se are in vedere modernizarea curricular a invatamantului preuniversitar, un rol deosebit de important avandu-l consultarea asociatiilor representative ale cadrelor didactice, structurilor asociative reprezentative ale parintilor, (…) asociatiilor reprezentative ale elevilor (…)”

Alianta Antidiscriminare a Tuturor Taticilor – T.A.T.A. a reusit sa determine Ministerul Educatiei inca din 2011 sa promita modificarea abecedarelor discriminatorii, obtinand chiar si o recomandare a Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii (CNCD) facuta ministerului de resort de a tine cont de principiul egalitatii de gen la elaborarea manualelor scolare.

Aici sunt disponibile raspunsul-MEN-si-hotararea-CNCD

Punctul de vedere al CNCD – comunicat Aliantei T.A.T.A. si Ministerului Educatiei – confirma ca “abecedarele contin numeroase reprezentari stereotipe cu privire la rolurile de gen, perpetuand o imagine traditionala, anacronica cu privire la acestea”. CNCD afirma ca “este nu numai necesara, ci chiar obligatorie, prezentarea vietii de familie si a celei publice/profesionale intr-o maniera flexibila, care sa incurajeze parteneriatul in viata private si competitia in cea profesionala, precum si conturarea identitatilor multiple si a rolurilor actuale pe care ar trebui sa le indeplineasca reprezentantii ambelor sexe, atat in spatiul public/ sfera profesionala cat si in cel privat”/mediul familial.

CNCD a solutionat astfel sesizarea formulata de Presedintele T.A.T.A. prin care se reclama faptul ca abecedarele autorizate de Ministerul Educatiei discrimineaza tatal, prezentandu-l drept un parinte de rang inferior”. T.A.T.A. solicita Consiliului National pentru Combaterea Discriminarii sa sanctioneze acest tip de discriminare si sa determine astfel MEN sa modifice continutul manualelor pentru clasa I, pentru a pune in evidenta complementaritatea celor doi parinti si pentru a sublinia importanta egala a mamei si a tatalui in cresterea si educarea copilului.

Desi ZIUA TATALUI a devenit din 2009 sarbatoare nationala legala, abecedarele oferite „bobocilor” nu prezinta decat ZIUA MAMEI. Elaborata de T.A.T.A. si adoptata cu sustinerea parlamentarilor pro-familie si a unor personalitati de prim-rang, Legea nr. 319/2009 privind instituirea Zilei Mamei si a Zilei Tatalui are drept obiectiv tocmai asigurarea unui echilibru social si evidentierea importantei ambilor parinti in viata de familie, a egalitatii in drepturi si in obligatii si a complementaritatii celor doi.

Manualul de capatai al invataturii – ABECEDARUL - le spune copiilor nostri ca MAMA este parintele care conteaza, care merita sarbatorit si onorat, care se ocupa de cresterea si educarea lor, conservandu-se astfel o mentalitate retrograda, care s-a perpetuat de pe vremea cand tatal era cel care castiga painea si era putin prezent in familie, un stereotip cu efect nociv asupra modernizarii societatii si promovarii familiei armonioase. Zeci de mii de tatici se afla in prezent in concediul pentru cresterea si ingrijirea copilului cu varsta de pana la doi ani, sute de mii de tati se manifesta responsabil si performant, fiind implicati in viata de familie,  prezenti cantitativ si calitativ in universul copiilor lor. Acesti parinti de calitate, care-si iubesc copiii si care sunt adorati de fiii si de fiicele lor, sunt ignorati de sistemul de invatamant romanesc, care continua sa discrimineze tatal si sa-l jigneasca grav si nemeritat.

Abecedarele MEN ignora tatii care-si adora copiii si care sunt iubiti de acestia, ignora familiile frumoase in care mama si tata se completeaza si isi fericesc fiii si fiicele, ignora familiile monoparentale care valorizeaza ambii parinti. Manualele folosite in prezent impun in continuare modele nocive pentru societate, nesustinand familia si ignorand interesul superior al copilului. Ministerul de resort are obligatia sa promoveze complementaritatea celor doi parinti si modelele parentale pozitive, pentru a ajuta societatea romaneasa sa progreseze, servind astfel cu adevarat interesul public. Fenomenul nociv al discriminarii tatalui in/de scoala romaneasca si stereotipurile retrograde care prezinta femeia drept MAMA-SOTIE-MENAJERA, care este inferioara pe plan profesional barbatului din familie, trebuie combatute ferm de MEN, pentru ca generatiile viitoare sa nu mai sufere din cauza erorilor facute de predecesori.

Informatii suplimentare se pot obtine la tel. 0723.568.280, 0744.148.965, tel./fax 021.345.0123, asociatiatata@gmail.com, pe pagina web a T.A.T.A. http://www.t-a-t-a.ro/ .

PRESEDINTE,

Draghici Gh. Bogdan